Tips Keselamatan Internet Anak-anak: Petua untuk Ibu Bapa


Tips Keselamatan Internet Anak-anak:

Petua untuk Ibu Bapa



Kadang kadang, risau juga bila terfikir tentang apa yang anak-anak kita dapat lihat secara online. 

Untuk memastikan bahawa pengalaman online adalah pengalaman yang positif untuk kita dan anak kita,baca tips-tips keselamatan internet anak-anak untuk ibu bapa ini:




1. Teroka Internet bersama-sama



Jadilah orang yang memperkenalkan anak kita ke internet. Adalah satu kelebihan untuk meneroka internet bersama-sama , membina kesan positif kepada kedua ibu bapa dan anak. Cuba cari laman web yang menarik dan menyeronokkan bersama-sama membina pengalaman positif dalam penerokaan internet. Ini dapat memudahkan komunikasi dengan anak anak tentang pengalaman internet pada masa hadapan.





2. Peraturan Penggunaan Internet di Rumah







Cuba capai persetujuan dengan anak kita mengenai peraturan yang digunakan untuk kegunaan Internet di rumah kita. Berikut adalah beberapa petua:






  • Bincangkan bila dan berapa lama ia boleh diterima untuk anak kita menggunakan Internet

  • Setuju bagaimana tidak mendedahkan maklumat peribadi (nama, alamat, telefon, e-mel)
  • Bincangkan bagaimana untuk bertindak terhadap orang lain apabila bermain, berbual, e-mel atau mesej
  • Setuju dengan apa jenis laman dan aktiviti OK atau tidak OK dalam keluarga 
  • Ikut peraturan sendiri! Atau sekurang-kurangnya terangkan mengapa peraturannya berbeza untuk orang dewasa. 




3. Berhati-hati apabila mendedahkan maklumat peribadi







Peraturan mudah untuk anak-anak muda: sepatutnya anak tidak boleh memberikan nama, nombor  telefon , nama sekolah, alamat rumah atau foto tanpa persetujuan kita.

Kanak-kanak yang lebih matang menggunakan Facebook perlu lebih selektif tentang apa maklumat peribadi dan foto yang mereka boleh kongsikan, termasuk semasa chatting.

Pada masa sama, latih anak-anak jangan download atau membuka sebarang file yang diterima daripada orang yang tidak dikenali.


4. Bercakap tentang risiko bertemu "rakan" online






Internet boleh menjadi tempat pertemuan yang positif untuk kanak-kanak, di mana mereka boleh mengenali orang muda yang lain dan membuat kawan-kawan baru.


Walau bagaimanapun, untuk keselamatan dan untuk mengelakkan pengalaman buruk, adalah penting bahawa kanak-kanak tidak boleh bertemu dengan orang asing yang mereka temui online tanpa diiringi orang dewasa.








6. Ajar anak kita menilai maklumat dan berfikir secara kritikal






Kebanyakan kanak-kanak menggunakan internet untuk meningkatkan dan mengembangkan pengetahuan mereka berkaitan dengan kerja sekolah dan kepentingan peribadi. 


Kanak-kanak perlu sedar bahawa tidak semua maklumat yang terdapat online adalah betul, tepat atau relevan. Tunjukkan anak kita bagaimana untuk menyemak maklumat yang mereka dapati dengan membandingkannya dengan sumber alternatif pada topik yang sama.

Tunjukkan mereka laman yang dipercayai yang boleh digunakan untuk membandingkan maklumat.



6. Jangan terlalu kritikal terhadap penerokaan Internet anak anak





Kanak-kanak mungkin menemui bahan dewasa secara tidak sengaja di web. Seorang kanak-kanak dengan sengaja boleh mencari laman web tersebut. Ingatlah bahawa ia adalah semula jadi bagi kanak-kanak untuk menjadi ingin tahu. Gunakan ini sebagai pembukaan untuk membincangkan kandungan dewasa dengan mereka, dan mungkin membuat peraturan untuk kandungan dewasa. Kita kena realistik dalam penilaian kita tentang bagaimana anak kita menggunakan internet.



7. Biarkan anak-anak menunjukkan kepada kita apa yang mereka suka online






Untuk dapat membimbing anak kita untuk menggunakan Internet, adalah penting untuk memahami bagaimana kanak-kanak menggunakan Internet dan mengetahui apa yang mereka suka lakukan secara online. Biarkan anak kita menunjukkan kepada kita laman web yang mereka suka layari dan apa yang mereka lakukan di sana.


8. Ingatlah bahawa aspek positif dari Internet melebihi negatif.



Internet adalah sumber pendidikan dan rekreasi yang sangat baik untuk kanak-kanak.

Galakkan anak kita untuk memanfaatkan sepenuhnya dan menjelajah internet untuk potensi penuhnya.




9. Gunakan aplikasi sesuai untuk melihat penggunaan Internet anak anak







Ada beberapa aplikasi yang sesuai digunakan untuk mengawal interaksi internet anak-anak seperti  MamaBear , Norton’s parental monitoring app , YouTube Kids, Qustodio, dan mSpy namun ibu bapa harus sedar teknologi berubah dengan pantas.












10. Membendung buli cyber (Cyberbullying)



Buli adalah perkara yang serius. 

Buli boleh menjejaskan perasaan diri dan hubungan masa depan anak. Dalam kes yang teruk, buli telah menyumbang kepada tragedi, seperti kes amok di sekolah dan percubaan bunuh diri.

• Galakkan anak anda untuk tampil ke hadapan jika dibuli, mengenali mangsa buli atau jika mereka mempunyai maklumat mengenai seseorang yang sedang dibuli.
• Ajar anak mengenai cara melayan orang lain dengan hormat dan bermaruah sama ada di dalam atau di luar talian.
• Lengkapkan diri anda dengan pengetahuan keselamatan siber dan buli siber. Pastikan anak remaja anda juga memahami mengenainya.
• Tunjukkan teladan tingkah laku dalam talian yang baik.
• Sekiranya anak anda mengakui dibuli, nilai situasinya, kumpulkan maklumat, beri soko­ngan kepada anak dan buat laporan polis. Jika pembuli ialah seseorang yang mereka kenali di sekolah, buat juga aduan kepada pihak berkuasa sekolah.
Sebagai ibu bapa, kita tidak boleh menjadikan dunia ini tempat yang betul-betul selamat untuk anak-anak, tetapi kita harus cuba sedaya upaya untuk sentiasa bersama mereka bagi memberi kaunseling, ketenangan dan keselamatan. Pendidikan dan kesedaran sangat penting untuk memastikan anak anda tidak menjadi mangsa ancaman buli siber.

Comments

Popular Posts