Kenapa Melayu Racist (Di Malaysia)

 




Okay sebenarnya, Melayu tak racist. Ini fact. Sebab kalau kata Melayu racist bermakna itu kenyataan yang racist.


Aku rasa aku faham kenapa ramai kat Malaysia yang fikir Melayu tu racist. Aku pun sendiri terasa macam tu. Terasa. Tapi sebenarnya semua kaum ada sedikit golongan yang racist. Minoriti dari setiap bangsa mesti racist. Ini fact. So, katakanlah setiap bangsa ada 10% dari bangsa tu yang racist. 

Malaysia racistDan jika ini komposisi rakyat Malaysia mengikut etnik:

Ethnic groups 
(2018)[2]

Dalam 100 orang Malaysia kita jumpa setiap hari kebarangkalian kita jumpa dari bangsa bangsa berlainan adalah macam ni:

Malaysia racist



Jadi kalau 100 orang itu, ada 10% racism, kalau jumlah racismnya mestilah Melayu paling banyak .



Kalau kita tingga di Malaysia dan kebarangkalian berpengalaman bertemu dengan unsur racism di Malaysia, setiap hari kita lalui ini dan akan terfikir yang ini mungkin realiti.

Illusory truth effect

Kesan kebenaran ilusi (juga dikenali sebagai kesan ilusi kebenaran, kesan kesahan, kesan kebenaran, atau kesan pengulangan) adalah kecenderungan untuk mempercayai maklumat palsu menjadi betul setelah pendedahan berulang kali. 

Fenomena ini pertama kali dikenal pasti dalam kajian tahun 1977 di Universiti Villanova dan Temple University. Apabila kebenaran dinilai, orang bergantung pada sama ada maklumat itu sesuai dengan pemahaman mereka atau jika ia terasa biasa. 

Keadaan pertama adalah logik, kerana orang membandingkan maklumat baru dengan apa yang sudah mereka ketahui benar. 

Pengulangan membuat pernyataan lebih mudah diproses berbanding dengan pernyataan yang baru dan tidak berulang, menyebabkan orang percaya bahawa kesimpulan berulang lebih tepat. Kesan kebenaran khayalan juga dikaitkan dengan bias pandangan belakang, di mana ingatan keyakinan akan tertinggal setelah kebenaran diterima.


Pada masa yang sama aku tak lah cakap yang tak ada lansung sistem rasisme yang salah, memang ada. Tapi semua proses yang berlaku pun ada sistem dan memerlukan undang-undang untuk mengubah. Dan kalau Melayu dihina setiap hari sebagai racist, ingat Melayu nak ubah ke? Fikirlah sendiri


Malaysia thinker





Comments

Popular Posts