Tijan, AzmirLiberty (Lee Chun Chung? ) dan Askar Maya rasis di Twitter. Bahagian 1

 

Twitter ni memang tempat ramai racist sebab di Twitter, sebab tindakan dari pihak berwajib amat perlahan (berbanding dengan di Facebook) untuk mendisiplinkan akaun-akaun yang mempunyai agenda jahat. 

hate speech fitnah


Memang banyak akaun di Twitter yang berbaur racist dan garisan pemisah antara pertukaran pendapat dengan penghasutan adalah terlampau kecil kerana ianya bukan sekadar platform media sosial, tetapi juga medan percambahan idea. 

Tetapi di manakah kita melukis batas untuk tidak terus menuduh dan bergaduh sesama kita? Adakah kebebasan bersuara itu merangkumi kebebasan menghina orang lain?

Saya sering diserang kerana melawan dah lama dah saya dicop racist dalam usaha untuk menenggelamkan suara saya dan saya dah tak larat. Jadi lebih baik diceritakan kat sini dengan bukti-bukti sekali, supaya senang difahami, terutama mereka yang tidak biasa dengan platform media sosial Twitter. 

Kita mulakan cerita akaun-akaun racist ini dengan akaun Twitter bernama @azmirliberty. 

Azmirliberty sering bercanggah denngan norma norma manusia biasa dan dia tidak segan silu mengaku mempunyai minat seksual terhadap anak kecil, dan mempertahankan ideologi paedophilia.


Sifat Azmirliberty ini yang racist dan sering menyebarkan kebencian melalui posting posting nya di Twitter telah banyak ditegur warga maya namun tiada tindakan pernah diambil ke atasnya. 


Lee Chun Chu


Dan dia menyebarkan kebencian di dalam postingnya.di Twitternya dan pengikutnya makin bertambah setiap hari.





Namun, ada yang berpendapat (dan rata rata dipersetujui ramai), yang di sebalik akaun Twitter @azmirliberty ini bukanlah seorang Melayu bernama Azmir, tetapi seorang lelaki berbangsa Cina bernama Lee Chung Lun. 

Nota: Ini berdasarkan beberapa pengumuman yang mengumumkan kebarangkalian Lee Chung Chin ini adalah @AzmirLiberty dan kerana ini tidak terjawab, saya membuat asumpsi dan ini juga ada kebarangkalian salah.


Lee Chung Lun


Warga Twitter telah beberapa kali bertanyakan tentang kebenaran tuduhan ini tetapi tidak pernah terjawab. Jika perkara ini tidak benar, pasti ramai yang akan bersuara tentang hal ini namun misteri ini tidak pernah terjawab. Ada juga yang merasakan watak dia di kehidupan sebenar sama dengan watak lelaki Melayu Azmirliberty di Twitter yang dia cuba lakonkan. 

Seorang lelaki yang sentiasa merasakan dia benar dalam segala segi dan orang lain sentiasa salah.

Carian Google menunjukkan bahawa Lee Chu Chung ini merupakan seorang aktivis BERSIH.

Lee Chung Lun

Lee Chul Chun pernah disoal pihak polis kerana mengedarkan risalah di Pulau Pinang. 

Lee Chung Lun


Saya pernah bertanya dengan Ambiga di Twitter tentang isu ini namun dia tidak menjawab. 



Lee Chun Chu pernah menulis di Malaysiakini https://www.malaysiakini.com/letters/494100 di mana dia mempertahankan pihak yang tidak berdiri apabila lagu Negaraku dimainkan, dan katanya ini adalah hak rakyat. 


Lee Chun Lung


Jadi persoalan bagi saya di sini, adakah staf BERSIH (jika dia masih bekerja dengan BERSIH) disuruh menghasut dan menyebar kebencian di Twitter untuk memecahbelahkan keharmonian kaum?

Adakah BERSIH menjadi "agen" askar-askar maya? 

Kita simpan dulu persoalan itu semua dan kita fokus kembali kepada akaun akaun racist di Twitter. 

Mereka ini berdiskusi secara terbuka dan berkumpulan dan setiap mempuyai bilangan pengikut yang tinggi. 

Ini yang saya screenshot hari ini sahaja, @Tijaniishere, menghina Tentera Diraja Malaysia, mengatakannya yang mereka tidak berpelajaran tinggi.


Tijanishere


Menghina institusi UiTM. 

Tijanishere

Menghina bangsa Melayu





Ini baru screenshot yang saya ambil untuk hari ini sahaja.

Sebelum ni pun dah pernah dah.

Last week, I was labeled as a racist and screenshots of me were spread all over Twitter by a group of people. I did not...

Posted by Khalid Aljuned on Wednesday, 10 June 2020

https://twitter.com/khalids/status/1270931120956137474



Ini pula apabila Azmir/Lee Chun Choo menyebabkan seorang wanita hilang pekerjaan sewaktu covid19.


Tahun lepas juga, Thomas Fann, Pengerusi Bersih 2.0 telah berkongsi ciapa yang mengesahkan lagi Lee Chun Chung ini berkerja di bawah organisasi BERSIH dalam makan malam ulangtahun ke 20 Malaysiakini.




Dan mereka telah lama berterusan menghasut, di sebalik identiti-identiti yang tersembunyi. 

Siapakah pihak sebenarnya di sebalik watak-watak racist yang menimbulkan kekacauan ini dan siapa lagi askar-askar maya yang menyebarkan kebencian? 

Ada ramai lagi dalam kumpulan mereka yang menghasut dan mengajak orang ramai membenci kaum-kaum di Malaysia terutama agama Islam dan bangsa Melayu. 

Mereka bukan sahaja berniat jahat untuk memecahkan kaum-kaum di Malaysia, tidak terlalu jauh jika dianggarkan mereka ini mempunyai motif politik.

Di bahagian 2, saya akan bercerita lebih lanjut. 





Comments

  1. diaorang ni memang sial. kalau kita jumpa tak salah kita bunuh rasanya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts